11 Jan 2015

MINGGU 1 (12/1/2015 - 16/1/2015)




Tarikh
12/1/2015 (Isnin)
Masa
12.50  – 1.25 petang
2.00 – 3.10 petang
3.25 – 4.00 petang 
5.10 – 6.20 petang
Kelas
1L, 1G, 1B, 1E
Perkara
MINGGU  ORIENTASI PELAJAR PERALIHAN & TINGKATAN 1


Tarikh
13/1/2015 (Selasa)
Masa
12.50  – 2.00 petang
Kelas
2K
Subjek
Sains
Tema

Bidang Pembelajaran
Bab 1 : Dunia Melalui Dunia Kita
Objektif Pembelajaran
1.1 Memahami organ deria dan fungsinya.
Hasil Pembelajaran
Murid boleh:
  •   Mengenal pasti dan mengaitkan organ deria dengan rangsangannya.
  • Menyatakan laluan daripada rangsangan kepada gerak balas:
            Rangsangan --> Organ deria --> Saraf --> Otak --> Saraf -->
           Gerak balas.

Teknik
Sumbang saran dan perbincangan
ABBM
Buku teks, buku rujukan ,powerpoint, jigsaw puzzle
Aktiviti
Set Induksi

Pelajar diminta untuk menyelesaikan jigsaw puzzle dihadapan kelas. Pelajar diminta untuk menamakan organ-organ deria tersebut. Guru mengaitkan gambar tersebut dengan isi pelajaran

Perkembangan Pembelajaran

  •  Guru menerangkan definisi rangsangan, organ deria dan deria
  •  Pelajar perlu mengenalpasti organ deria dan mengaitkan organ deria dengan rangsangannya
  •  Guru dan pelajar menjalankan aktiviti untukmenghubungkait lima deria, organ deria dan rangsangan.
  • Guru dan pelajar membincangkan apa yang berlaku dalam badan kita apabila rangsangan dikesan.
  •  Pelajar diminta untuk menyatakan laluan rangsangan sehingga mencetuskan gerak balas dalam badan
Refleksi
Objektif pembelajaran tercapai. PdP berjalan dengan lancar


Tarikh
13/1/2015 (Selasa)
Masa
4.35 – 5.10 petang
Kelas
1G
Perkara
MINGGU  ORIENTASI PELAJAR PERALIHAN & TINGKATAN 1


Tarikh
14/1/2015 (Rabu)
Masa
12.50 – 2.00 petang
2.00 – 3.10 petang
4.00 – 5.10 petang
Kelas
1B, 1L, 1E
Perkara
MINGGU  ORIENTASI PELAJAR PERALIHAN & TINGKATAN 1


Tarikh
15/1/2015 (Khamis)
Masa
12.50 – 2.00 petang
3.25 – 4.00 petang
4.00 – 5.10 petang
Kelas
1B, 1E, 1L
Subjek
Sains
Tema
Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang Pembelajaran
BAB1 : Pengenalan Kepada sains
Objektif Pembelajaran
1.1 Memahami sains adalah sebahagian daripada kehidupan harian
Hasil Pembelajaran
Murid boleh :

  •  Menyenaraikan apa yang dilihat di sekeliling yang berkaitan dengan sains
  • Menerangkan kepentingan sains dalam kehidupan harian
  • Menamakan kerjaya dalam sains seperti :
a)    Guru sains
b)    Doktor
c)    Jurutera
d)    Saintis alam sekitar

Teknik
Sumbang saran, soal jawab dan perbincangan
ABBM
Buku teks, Buku rujukan, Powerpoint
Aktiviti
Set Induksi

Guru meminta pelajar menyenaraikan fenomena semulajadi berdasarkan pengetahuan sedia ada. Guru mengaitkan contoh-contoh tersebut dengan isi pelajaran hari ini.

Perkembangan Pembelajaran

  • Guru menyatakan definisi sains dan teknologi
  • Pelajar diminta menyatakan contoh-contoh teknologi yang ada disekitar mereka
  •  Guru memerihalkan dengan contoh fenomena semula jadi yang murid boleh lihat di sekeliling mereka :
a)    Tumbesaran manusia daripada bayi hingga dewasa
b)    Kejatuhan bola ke tanah
c)    Pencairan ais
  • Membincangkan kegunaan dan kelebihan sains dalam kehidupan harian.
  • Pelajar diminta untuk menyenaraikan kepentingan sains dan teknologi dalam kehidupan seharian
  • Pelajar menyatakan beberapa contoh kerjaya yang berkaitan dengan bidang sains. Guru menerangkan dengan lebih lanjut.
Penutup 

Guru membuat rumusan bersama-sama pelajar dan pelajar diberi lembaran kerja sebagai kerja rumah.

Refleksi
PdP ditangguhkan kerana pelajar masih terlibat dengan minggu orentasi.


Tarikh
15/1/2015 (Khamis)
Masa
5.45 – 6.20 petang
Kelas
2K
Subjek
Sains
Tema

Bidang Pembelajaran
Bab 1 : Dunia Melalui Dunia Kita
Objektif Pembelajaran
1.1 Memahami organ deria dan fungsinya.
Hasil Pembelajaran
Murid boleh:

  • Mengenal pasti dan mengaitkan organ deria dengan rangsangannya.
  •  Menyatakan laluan daripada rangsangan kepada gerak balas:
            Rangsangan --> Organ deria --> Saraf --> Otak --> Saraf -->
        Gerak balas.


Teknik
Sumbang saran dan perbincangan
ABBM
Buku teks, buku rujukan ,lembaran kerja
Aktiviti
Membuat latihan dan perbincangan
Refleksi
Objektif pembelajaran tercapai. Pdp berjalan lancar.


Tarikh
16/1/2015 (Jumaat)
Masa
2.00 – 3.10 petang
Kelas
1G
Subjek
Sains
Tema

Manusia dan Kepelbagaian Hidupan
Bidang Pembelajaran
BAB1 : Pengenalan Kepada sains
Objektif Pembelajaran
1.1 Memahami sains adalah sebahagian daripada kehidupan harian
Hasil Pembelajaran
Murid boleh :

  •  Menyenaraikan apa yang dilihat di sekeliling yang berkaitan dengan sains 
  • Menerangkan kepentingan sains dalam kehidupan harian
  • Menamakan kerjaya dalam sains seperti :
a)       Guru sains
b)       Doktor
c)       Jurutera
d)       Saintis alam sekitar

Teknik
Sumbang saran, soal jawab dan perbincangan
ABBM
Buku teks, Buku rujukan, Powerpoint
Aktiviti
Set Induksi

Guru meminta pelajar menyenaraikan fenomena semulajadi berdasarkan pengetahuan sedia ada. Guru mengaitkan contoh-contoh tersebut dengan isi pelajaran hari ini.

Perkembangan Pembelajaran

  • Guru menyatakan definisi sains dan teknologi
  • Pelajar diminta menyatakan contoh-contoh teknologi yang ada disekitar mereka
  • Guru memerihalkan dengan contoh fenomena semula jadi yang murid boleh lihat di sekeliling mereka :
a)   Tumbesaran manusia daripada bayi hingga dewasa
b)   Kejatuhan bola ke tanah
c)   Pencairan ais
  •  Membincangkan kegunaan dan kelebihan sains dalam kehidupan harian.
  • Pelajar diminta untuk menyenaraikan kepentingan sains dan teknologi dalam kehidupan seharian
  • Pelajar menyatakan beberapa contoh kerjaya yang berkaitan dengan bidang sains. Guru menerangkan dengan lebih lanjut.
Penutup

Guru membuat rumusan bersama-sama pelajar dan pelajar diberi lembaran kerja sebagai kerja rumah.

Refleksi
PdP di tangguhkan kerana pelajar masih terlibat dengan minggu orientasi.

Tarikh
16/1/2015 (Jumaat)
Masa
4.00 – 5.10 petang
Kelas
2K
Subjek
Sains
Tema

Bidang Pembelajaran
Bab 1 : Dunia Melalui Dunia Kita
Objektif Pembelajaran
1.2 Memahami deria sentuhan.
Hasil Pembelajaran
Murid boleh:

  • Mengenal pasti struktur kulit manusia yang terlibat dalam pengesanan rangsangan.
  • Menyatakan fungsi reseptor yang berbeza-beza tekanan, haba, sakit.
Teknik
Perbincangan dan soal jawab
ABBM
Buku teks, buku rujukan, powerpoint
Aktiviti
Set Induksi

Pelajar ditunjukkan dengan gambar keratan rentas struktur kulit manusia dan pelajar diminta untuk mengaikan gambar tersebut dengan tajuk pembelajaran

Perkembangan Pembelajaran

  • Guru meminta pelajar untuk melukis dan melebelkan gambar keratan rentas tersebut di dalam buku nota
  •  Guru menerangkan kepada pelajar tentang struktur kulit manusia dan fungsi bagi setiap reseptor
Penutup

Guru membuat rumusan bersama-sama dengan pelajar

Refleksi
Objektif pembelajaran tercapai. PdP berjalan dengan lancar

1 comment:

  1. Merkur 41C - Mens Titanium Necklace
    Merkur titanium jewelry 41C is a high titanium ring quality, high quality necklace for women. We are also offering the Merkur is titanium a metal 41C (9039002) Merkur 41C (9039002) titanium rimless glasses and Merkur Material: PolyesterLength: 6 titanium oxide formula x 4 x 1 inches$13.95

    ReplyDelete